Persbericht – Downkinderen protesteren tegen de abortus van Downkinderen

Voorzijde flyer

Op 22 september wordt er in Den Haag door kinderen met het syndroom van Down een petitie aangeboden waarin geprotesteerd wordt tegen de invoering van de NIPT-test in Nederland. Deze nieuwe test kan worden uitgevoerd tijdens een zwangerschap om erachter te komen of het kindje het Downsyndroom heeft.

De aanbieders van de petitie komen in het geweer tegen de discriminatie die door deze test mogelijk wordt gemaakt. Ongeboren kinderen bij wie wordt vastgesteld dat ze het syndroom van Down hebben worden namelijk in meer dan 90% van de gevallen gedood door middel van zwangerschapsafbreking (abortus provocatus). Zo vindt er een discriminatie plaats die in feite niet verschilt van het selectief aborteren van meisjes in China, alleen omdat zij niet gewenst zijn.

Stichting Recht Zonder Onderscheid, die vindt dat elk kind recht heeft op het leven, of ze gehandicapt zijn of niet, organiseert daarom een petitie tegen het mogelijk toekomstige standaard aanbieden van de NIPT-test aan zwangere vrouwen met een verhoogde kans op een kindje met het Downsyndroom. De petitie zal worden aangeboden door downkinderen, die daarmee protesteren tegen deze pre-natale, discriminerende selectie en uitroeiing, en zo opkomen voor de rechten van hun down-medemensen.

Een gedachte over “Persbericht – Downkinderen protesteren tegen de abortus van Downkinderen

1. In wat voor een wereld leven we als we weerloze medemensen als overbodig of afval beschouwen…. Onze moderne westerse ‘normen’ doen in de kern beschouwd niets onder voor die van de nazi’s 7 decennia geleden.