Zelfmoordpoeder eist 19-jarig leven. Wat zegt dat over onze cultuur?

Zelfmoordpoeder eist 19-jarig leven. Wat zegt dat over onze cultuur?

THEMA'S:

Ximena Knol was slechts 19 jaar. De jonge vrouw was fysiek gezond, maar leed aan een persoonlijkheidsstoornis. Ze hoorde van Coöperatie Laatste Wil over een zelfmoordpoeder. Ximena bestelde en slikte het middel, met de dood tot gevolg.

Obstakels vallen weg

Het is de zoveelste overtreffende trap in de euthanasiepraktijk. Steeds meer obstakels vallen weg. Je hoeft op het moment van euthanasie al niet meer toe te stemmen – enkele jaren geleden werd een tegenstribbelende demente vrouw met geweld geëuthanaseerd. Je hoeft niet meer fysiek ondraaglijk te lijden – psychiatrische patiënten krijgen ook al de spuit.

Je hoeft nu ook niet meer een arts aan te kijken – je kunt de dood zelf bestellen. Dat heeft Ximena Knol gedaan. Tot woede en verdriet van haar ouders, die hun dochter verloren door het zelfmoordpoeder dat Coöperatie Laatste Wil promoot.

'Overheid moet streng regelen'

Margriet Oostveen van de Volkskrant ging op bezoek bij een niet onbelangrijke partij in deze zaak: de verkopers van het poeder.

Rob en Jolanda Lemmens verkopen chemicaliën, gewoonlijk aan hoveniers en aannemers. Verkoop voor euthanasie weigeren ze altijd. Maar Ximena zei het poeder nodig te hebben voor een schoolproject. En ze klonk zo jong. Nietsvermoedend stuurde het paar de poeder naar de jonge vrouw.

“De overheid moet het streng regelen”, zeggen de verkopers. “Zorg dat dit middel niet meer aan particulieren kan worden verkocht!”

Ander middel vinden

Maar wie echt euthanasie wil, zal wel een ander middel vinden. Een beetje bouwmarkt bevat al tientallen middelen waarmee je je leven kan nemen. En wat te denken van het internet? Daarmee kun je verboden handig omzeilen.

Bij abortus gebeurt dat al: vrouwen uit Polen en Ierland, waar abortus verboden is, kunnen bij de Nederlandse aborteurs van Women on Waves abortuspillen bestellen. Die worden in neutraal uitziende pakketjes geleverd. De Poolse en Ierse wetshandhaving hebben het nakijken.

Symptoombestrijding

Daarmee is niet gezegd dat het verbieden van abortus- en euthanasiemiddelen onwenselijk is. Er is eerder mee gezegd dat het symptoombestrijding is. De onderliggende ziekte wordt er niet mee genezen.

Die ziekte is de cultuur die God verwerpt en de dood omarmt. Het leven moet leuk zijn, en bij lijden kiest men voor de dood.

Omdat men God niet kent, wordt het opdragen van ons lijden aan onze Heer Jezus Christus, die voor ons geleden heeft aan het kruis, niet eens overwogen. Het is bijzonder droevig hoe moderne mensen aan het einde van hun leven geen enkel zicht hebben op een eeuwig leven met God.

Tienduizend geboden

Essayist G.K. Chesterton schreef eens: “Als mensen zich niet laten regeren door de Tien Geboden, dan zullen ze geregeerd worden door tienduizend geboden.”

Toepasselijke woorden. Wie het gebod ‘Gij zult niet doden’ niet meer kent, zal zijn leven onderworpen zien aan een woud van wetten en evaluatiecommissies en regulering. Een woud waar gedreven euthanasiezoekers zo uitstappen, de dood in.

⇒ Stirezo komt op voor kwetsbaar leven, tegen abortus en euthanasie. Help ons pro-life werk met een donatie!

Laatst bijgewerkt: 9 juni 2021 09:38

Doneer