Ook bij de Utrechtse Domkerk was het kindje van zes weken te bewonderen. (foto: AbortusInformatie.nl)
Drievoudige nederlaag abortusactivisten bij Reclame Code Commissie
Abortusactivisten hebben een gevoelige nederlaag geleden bij de Reclame Code Commissie. In maar liefst drie parallelle zaken die zij tegen pro-life advertenties hadden aangespannen, moesten zij bakzeil halen.
Kindje van zes weken
Steen des aanstoots waren advertenties in een landelijke campagne van mensenrechtenorganisatie AbortusInformatie.nl. De advertenties toonden een foto van een kindje van zes weken (vanaf de conceptie), met daaraan enkel de tekst toegevoegd ‘6 wk’. Maar zelfs deze simpele afkorting was al tegen het zere been. De affiches waren te zien op bushokjes in een tiental grote steden.
Bezwaar van abortusactivisten
Tegen die in Amsterdam, Almere en Zwolle werd door abortusactivisten bezwaar gemaakt. Tegen het affiche op een bushokje in Amsterdam werd door abortusactivisten bovendien aangevoerd, dat zich dit in de nabijheid van een abortuscentrum zou bevinden. Onderzoek door de Reclame Code Commissie wees echter uit dat de advertentie vanuit het abortuscentrum niet rechtstreeks zichtbaar was, en bovendien op geruime afstand daarvan bleef.
‘Puur feitelijk’
In alle drie de zaken oordeelde de Reclame Code Commissie dat van schending van de Nederlandse Reclame Code (NRC) geen sprake was. AbortusInformatie.nl had, zoals het ook zelf aanvoerde, eenvoudig gebruik gemaakt van het recht op vrije meningsuiting. “De bestreden affiche is educatief, puur feitelijk.” Met opzet wordt geen mening opgedrongen, maar “belangstellenden worden door middel van de uiting verwezen naar de website waar (zoals de domeinnaam aangeeft) informatie over abortus beschikbaar is”.
Droogjes
De Reclame Code Commissie gaat met dit verweer grotendeels mee en merkt droogjes op: “Uit het geheel van de uiting zal de gemiddelde passant begrijpen dat verweerder geen voorstander is van abortus.” Bovendien staat het uiteraard ook een pro-life organisatie vrij “om in een reclame-uiting de aandacht te vestigen op haar bestaan en/of gedachtegoed”. De uitspraak van de Reclame Code Commissie is een welkome steun in de rug van de verdediging van het ongeboren kind, en een gevoelige tegenslag voor de onverdraagzaamheid van de abortuslobby.
Laatst bijgewerkt: 25 februari 2022 15:49