Drievoudige nederlaag abortusactivisten bij Reclame Code Commissie

Ook bij de Utrechtse Domkerk was het kindje van zes weken te bewonderen. (foto: AbortusInformatie.nl)

Drievoudige nederlaag abortusactivisten bij Reclame Code Commissie

Meld u gratis aan voor onze WhatsApp-berichtendienst om op de hoogte te blijven van nieuwe acties en artikelen van Stirezo Pro Life. Aanmelden »

Abortusactivisten hebben een gevoelige nederlaag geleden bij de Reclame Code Commissie. In maar liefst drie parallelle zaken die zij tegen pro-life advertenties hadden aangespannen, moesten zij bakzeil halen. Steen des aanstoots waren advertenties in een landelijke campagne van mensenrechtenorganisatie AbortusInformatie.nl. De advertenties toonden een foto van een kindje van zes weken (vanaf de conceptie), met daaraan enkel de tekst toegevoegd ‘6 wk’. Maar zelfs deze simpele afkorting was al tegen het zere been.

Abortuscentrum

De affiches waren te zien op bushokjes in een tiental grote steden. Tegen die in Amsterdam, Almere en Zwolle werd door abortusactivisten bezwaar gemaakt. Tegen het affiche op een bushokje in Amsterdam werd door abortusactivisten bovendien aangevoerd, dat zich dit in de nabijheid van een abortuscentrum zou bevinden. Onderzoek door de Reclame Code Commissie wees echter uit dat de advertentie vanuit het abortuscentrum niet rechtstreeks zichtbaar was, en bovendien op geruime afstand daarvan bleef.

Lees ook: Video! Hoe kindje op drempel van abortuscentrum wordt gered

Minister Kaag, stop de Nederlandse financiering van buitenlandse abortus!

‘Puur feitelijk’

In alle drie de zaken oordeelde de Reclame Code Commissie dat van schending van de Nederlandse Reclame Code (NRC) geen sprake was. AbortusInformatie.nl had, zoals het ook zelf aanvoerde, eenvoudig gebruik gemaakt van het recht op vrije meningsuiting. “De bestreden affiche is educatief, puur feitelijk.” Met opzet wordt geen mening opgedrongen, maar “belangstellenden worden door middel van de uiting verwezen naar de website waar (zoals de domeinnaam aangeeft) informatie over abortus beschikbaar is”.

Droogjes

De Reclame Code Commissie gaat met dit verweer grotendeels mee en merkt droogjes op: “Uit het geheel van de uiting zal de gemiddelde passant begrijpen dat verweerder geen voorstander is van abortus.” Bovendien staat het uiteraard ook een pro-life organisatie vrij “om in een reclame-uiting de aandacht te vestigen op haar bestaan en/of gedachtegoed”. De uitspraak van de Reclame Code Commissie is een welkome steun in de rug van de verdediging van het ongeboren kind, en een gevoelige tegenslag voor de onverdraagzaamheid van de abortuslobby.

Lees ook: Linkse studente sterft aan ‘veilige’ abortuspil