Waarom zijn sommige katholieken tegen het pro-life waken?

Het interview met Michiel Augustinus uit EusebiusVenster.

Waarom zijn sommige katholieken tegen het pro-life waken?

Bij het abortuscentrum in Arnhem waken jonge katholieken. Een mooi interview met één van hen valt echter niet bij iedereen in goede aarde.

Michiel Augustinus

“Ik heb vroeger zelf een vriendinnetje gehad die een abortus is ondergaan… Ik ben dus vader van een geaborteerd kindje.” Aan het woord is Michiel Augustinus. In tijdschrift EusebiusVenster van de katholieke parochie Sint-Eusebius (Arnhem) mag hij zijn verhaal doen. Michiel heeft een heftige levensgeschiedenis. Als zoon van een alcoholist groeide hij grotendeels op in jeugdinternaten, waar hij wel zeven keer wegliep.

'Ik hoorde Jezus'

“Ik heb veel meegemaakt, maar uiteindelijk heeft God mij gered,” vertelt Michiel. Na een periode van dakloosheid kwam hij tot geloof. Zijn ervaring lijkt op die van zijn naamgenoot, Sint-Augustinus. Ook bij Michiel was er een plots moment van bekering. “Toen ik tot geloof kwam, was ik eens intensief met God aan het praten op het balkon. Ik noemde al mijn zonden op. Ik heb toen letterlijk de stem van Jezus gehoord, die zei: ‘Ik hoor je, Mijn jongen.’”

Lees ook: Antifa's bekladden busje van onze vrijwilligers en roepen op: 'Val hun woning aan'

'Abortus is erger dan gedacht'

“In die tijd leerde ik om écht naar mensen om te kijken,” zegt Michiel. Dat omkijken doet hij nu door te bidden bij het abortuscentrum in Arnhem. Michiel heeft vóór zijn bekering zelf zijn kindje laten aborteren. Abortus brengt “psychische klachten” met zich mee, zo vertelt hij als ervaringsdeskundige. “Het is veel erger dan veelal wordt voorgedaan!”

Het voorbeeld van Padre Pio

"Gebed is essentieel," benadrukt Michiel. Hij citeert Padre Pio: "Als je veel bidt, is er veel hoop, als je weinig bidt, is er weinig hoop, als je niet bidt, is er geen hoop." Padre Pio stond erom bekend dat hij barmhartig maar ook rechtvaardig was als vrouwen na abortus bij hem kwamen biechten.

Lees ook: Pater Pio over abortus: "Mijn strengheid verdedigt de kinderen die komen"

De kracht van Gods genade

Wie Michiels levensverhaal leest, kan niet anders dan onder de indruk zijn van de kracht van Gods genade. Iemand met zo’n moeilijke start in het leven, die zo’n ernstige zonde begaat als het toestaan van de abortus van zijn eigen kind, kan toch bij God komen.

In het verkeerde keelgat

Toch schiet Michiels getuigenis bij sommigen in het verkeerde keelgat. In een volgende editie van parochieblad EusebiusVenster doet Marie-Louise Vroemen van de lokale pastoraatsgroep haar beklag. Zij is “onaangenaam verrast” door het artikel waarin Michiel zijn pro-life getuigenis geeft, schrijft Vroemen in een lezersbrief, die tevens ondertekend is door Ria Hermans, Miriam Groensmit, Mieke van Velzen en Bart Paanaker.

Drogreden

“Ik vind dat we er alles aan moeten doen om ongewenste zwangerschappen te voorkomen,” schrijft Vroemen. “Een foto publiceren van een biddende man voor een kliniek hoort daar zeker niet bij.” Het is een drogreden, want de wakers staan er voor vrouwen voor wie preventie een gepasseerd station is. Hun zwangerschap is een feit.

Volg STI op Telegram

Waar is de kuisheid?

Nu raadt de katholieke Kerk zeker een preventiemiddel aan voor stellen die tijdelijk beter geen kind kunnen verwekken, bijvoorbeeld vanwege ernstige ziekte van de vrouw. Dat middel heet onthouding. Dat is een onderdeel van de kuisheid, binnen het huwelijk een heiligende deugd. Buiten het huwelijk is het een morele plicht.

Anticonceptie is geen morele optie

Helaas lezen we geen woord over onthouding in de lezersbrief. Vroemen noemt wel “goed verkrijgbare voorbehoedsmiddelen” als één van de preventiemiddelen om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. De katholieke Kerk leert dat anticonceptie in strijd is met het doel van seksualiteit (het heet niet voor niets voortplanting), namelijk het voortbrengen van nieuw leven.

Lees ook: 6 manieren waarop anticonceptie vrouw, huwelijk en samenleving schaadt

De pil werkt abortief

Het is al erg genoeg om in een parochieblad, uitgegeven onder de verantwoordelijkheid van de pastoor, een pleidooi te lezen voor voorbehoedsmiddelen die de Kerk nadrukkelijk verbiedt. Middelen die bovendien abortief werken, zoals ‘de pil’, en dus ongeboren kinderen doden.

Leugens over intimidatie door wakers

Maar het wordt nog erger. Vroemen herhaalt de leugen van de antichristelijke media dat “veel vrouwen lastiggevallen worden” door de pro-life wakers. “Dat is afschuwelijk. Alleen al de suggestie daarvan hoort in ons kerkblad niet thuis.” Dit terwijl Michiel Augustinus alleen vertelt over zijn gebed bij het abortuscentrum. Vrouwen aanspreken doet hij niet, afgaand op zijn interview. En al zou hij het doen, binnen één van de waakteams, dan gebeurt dat in principe op een beschaafde, terughoudende en meelevende manier.

Overheid erkent: er is geen intimidatie

Dat wakers vrouwen lastigvallen is desinformatie, bewust geconstrueerd door media als RTL Nieuws en EenVandaag om hun schaamteloze abortusagenda te bevorderen. Onafhankelijke onderzoeken door de gemeenten én de Rijksoverheid wijzen uit dat van aantoonbare intimidatie geen sprake is.

STI WhatsApp-banner

Bekende bezwaren

De bezwaren van Vroemen zijn niet nieuw voor ons. Stirezo Pro Life heeft tientallen lezingen gegeven in parochies in heel Nederland. Daarbij zijn er geregeld parochianen die soortgelijke bedenkingen uiten bij het pro-life standpunt. Opvallend genoeg zijn de bezwaarde parochianen altijd van de babyboomgeneratie; de aanwezige jongeren zijn zonder uitzondering pro-life.

Kind heeft geen recht op leven

Als er wordt doorgevraagd, blijkt achter hun ‘medeleven’ met vrouwen meestal het standpunt te zitten dat het ongeboren kind geen absoluut recht op leven heeft. Dat het dus toegestaan kan om de baby te doden.

Moreel buiten de Kerk

Sint-Augustinus, wiens naam Michiel Augustinus met trots mag dragen, schrijft in De Stad Gods: “Velen bevinden zich lichamelijk binnen de omheining van de Kerk, maar staan er moreel buiten.” Wat hij schreef in de 5de eeuw geldt in de 21ste eeuw nog meer.

Eusebius2

Het interview met Michiel Augustinus uit EusebiusVenster.

Laatst bijgewerkt: 1 maart 2025 13:32

Doneer